Wat maakt een webshop een succes?

Tim DoedijnsdoorTim Doedijns

Wat maakt een webshop een succes?

In tijden van corona is een goede webshop extra belangrijk ter aanvulling op je fysieke winkel. Want niet iedereen kan of durft de winkel binnen te komen. NOHO agency maakt het je graag makkelijk en laat zien welke elementen belangrijk zijn bij een webshop voor (nieuwe) klanten.

Lokaal vindbaar

Natuurlijk kun je trots op je winkelpui je website adres vermelden, maar het is ook belangrijk om online lokaal vindbaar te zijn. Dat maakt bijvoorbeeld bestellingen ophalen nog aantrekkelijker. Maak daarvoor gratis een Google Mijn Bedrijf-profiel aan. 

Mooie foto’s

Wanneer je wat koopt, wil je het natuurlijk eerst zien. Zorg daarom voor mooie, kwalitatieve, goed belichte foto’s van je producten. Eentje is niet genoeg. Zorg dat je het product vanuit meerdere kanten goed laat zien. Heb je foto’s nodig van de producten van één van onze merken? Bel of mail even, dan sturen we je een mooie selectie toe of geven je toegang tot de beeldbank van het merk.

Mooie video’s

Mooie foto’s zijn de basis, maar het liefst zien klanten ook graag bewegend beeld. Zeker van extra functionaliteiten of handige instructies. Instructievideo’s van bijvoorbeeld hoe je Pomppa hondenjassen goed aantrekt of hoe je de veiligheidslampjes van Orbiloc moet aanklikken, kun je makkelijk embedden. Op YouTube deelt EQDOG ook enkele mooie product- en instructievideo’s.

Heldere productdetails

Details trekken klanten over de streep. Zorg daarom dat je een complete, correcte en heldere productbeschrijving biedt. Let zeker op een duidelijke matentabel en zorg eventueel voor handige instructies om de juiste maat te achterhalen.

Helder over verzending

Gratis verzending kan online verkopen stimuleren. Maar het moet wel betaalbaar zijn. Wees in ieder geval duidelijk over de verzendkosten en hanteer eventueel een drempelbedrag om mogelijke kopers over de streep te trekken en meer te bestellen.

Wees bereikbaar

Plaats je volledige contactgegevens –telefoonnummer, e-mailadres én bezoekadres (met openingstijden) – op de website. Dat vergroot het vertrouwen in jouw webshop. Het liefst plaats je je contactgegevens in de footer (vaste balk onderaan) en zorg je ook voor een menuknop met de naam ‘Contact’.

Wees sociaal

Natuurlijk wil je dat klanten praten over jouw producten en service, zodat zij ook anderen naar jouw (web)winkel lokken. Dat doe je onder andere door ook op sociale media actief te zijn. Link je webshop met duidelijke iconen naar je sociale media. En let op: met een statische Facebookpagina ben je er niet. Maak bijvoorbeeld wekelijks mooie Instagramstories en vraag klanten vooral te reageren op je posts.

Laat recensies zien

Ervaringen van anderen kunnen zelfs nog de grootste twijfelaars over de streep trekken. Reviews over producten of je winkel zelf zijn daarom van onschatbare waarde. Geef klanten daarom de mogelijkheid te reageren op elk product en op de winkelervaring zelf. Plaats de sociale media iconen bij elk product en vraag bijvoorbeeld bij elke bestelling of in een mail achteraf: wilt u ook uw ervaring online delen?

NOHO helpt!

Heb je beeldmaterialen, video’s of productdetails nodig voor je webshop? Laat het weten: bel naar +31(0)6 109 104 63 of mail naar info@noho.nl

Over de auteur

Tim Doedijns

Tim Doedijns administrator

NOHO agency is founded by Tim Doedijns, avid skier and hockey player, hiker and proud owner of Border Terrier Luca.